Intervju med Elsa Billgren



Då var det dags igen för en finfin intervju. Denna gång med ingen mindre än Elsa Billgren, 
en vintageinspiration för många av oss, inte minst mig själv!
 
 
 
 
Elsa Billgren, född 1 februari 1986, är en av mina personliga favoriter inom vintagevärlden, med sitt sprudlande härliga sätt och genuina redighet så inspirerar hon både till kreativitet och eftertanke. Elsa bloggar, gör tv, fotograferar och dekorerar och Chasing Vintage är stolta över att få tala en liten stund med henne!
 
 
Hej Elsa! Tack för en superfin och inspirerande blogg!
Hur ser ditt liv ut just nu, vad pysslar du med?
- Jag jobbar på som programledare och inredare på Äntligen Hemma, dessutom både hyr jag ut vintagebrudklänningar och gör vintage-personalshoppings så ofta jag kan!

Om du kortfattat skulle beskriva hur du tog dig dit du är nu, vilka vägar har du vandrat?
- Jag kom in på tv-banan redan direkt efter gymnasiet då jag gick teaterlinjen och de olika kanalerna brukade casta tonåringar där! Sen har jag jobbat lite överallt och jobbat mig till större och större program! Vintagebanan kom jag in på via mitt jobb som butikspersonal på Beyond Retro som sedan blev press och PR-ansvarig!
 


Hur kommer det sig att du började använda bloggandet som ett sätt att uttrycka dig på?
- Elle frågade mig när jag jobbade på Beyond Retro om jag ville blogga på deras hemsida som då var under konstruktion till att utvecklas!

Vilka andra kreativa uttryckssätt använder du dig av, och vilken av dem ligger dig närmast om hjärtat?
- Jag skriver, fotar, agerar och arrangerar. Mitt drömjobb är konstnärligt ansvarig inom alla områden brukar jag säga.
 


Hur kommer det sig att du blev intresserad av Vintage?
- Jag gick teaterlinjen och blev totalförälskad i alla second handkläderna vi hade i kostymförrådet dessutom har mamma och pappa alltid handlat second hand!

Vad är det gamla saker lockar fram för känsla, hos dig?
- Jag älskar allt som berättar en historia, oavsett om det är en gammal person, ett plagg eller en möbel!

Om du var ett vintageplagg, vad hade du varit för något, och vad hade du haft för historia?
- En klänning från 50-talet med en liten reva, en fläck men ändå en favorit i någons garderob!

Beskriv en av dina bästa köpupplevelser?
- Varje gång jag fyndar någons brudklänning och personens ansikte skiner upp av total lycka!
 


Har du någon stilikon, och i så fall vem kan det vara?
- Många! Just nu är det Tavi Gevinson, Brigitte Bardot, Jean Shrimpton och Askungen.

Vilket är ditt absolut bästa årtionde, kläd och prylmässigt?
- Ju äldre desto bättre såklart! Men på mig är det nog 50-tal.

Finns det någonting du alltid ångrat att du inte köpte?
- Alla vackra balklänningar jag stötte på som anställd och inte hade riktigt råd med som nu skulle passa utmärkt i mitt stall!
 


Har du någonsin blivit lurad i ett köpsammanhang och betalat alldeles för mycket?
- Säkert, men sånt bara måste man förtränga. Annars spökar det i garderoben.

Har du någonsin betalat alldeles för lite för något som du visste var värt mycket mer?
- Nästan jämt! Jag fyndar ofta märkessaker billigt, och gamla plagg som folk inte förstår när de kommer ifrån. Då är det bra att kunna sin sak!

Och till sist, vilken är ditt favoritställe, för att finna riktigt fina gamla saker?
-Förutom Paris och Beyond Retro skulle jag nog säga mammas garderob och Old touch!



Och med de eminenta orden säger vi hejdå till Elsa för den här gången, och önskar henne lycka till med allt hon tar sig för och  hittar på. Något säger mig att det kan bli precis vad som helst...
 

Kommentarer
Postat av: katten

Jag älskar att en av hennes stilikoner är askungen! Himla bra intervju!

Svar: Ja det är mycket fint!Vilken är din stilikon av disneyfigurerna?
Julia - Chasing Vintage

2012-10-16 @ 09:35:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback