Varma vinterdrinkar

Hur mycket jag än älskar kylan och vintern, så är jag också den första att erkänna att herregud vad kallt det är! Min morgonpromenad till jobbet är inte lika mysig längre, och min nästipp tycks vara röd mest hela dagarna. Så vad gör man åt det? Jo man dricker varma drycker! Hett te, buljong, varm choklad, soppor, ja det finns en uppsjö av olika fina saker att smutta på under en filt. Men ibland så får man unna sig något med lite mer sting i, och två sådana recept skall vi titta lite närmare på nu. Nämligen äggtoddy, och en fantastisk liten varm whiskydrink!
 
Äggtoddy
3 cl mörk rom/valfri konjak
2 dl röd mjölk
2 msk socker
1 äggula
 
 
Vispa äggulan tillsammans med sockret tills det blir pösigt och ljust, värm mjölken och rör i försiktigt. Blanda sedan i rom eller konjak. Häll upp i ett glas och riv lite muskotnöt på toppen!



 
Varm Whisky
 
4,5 cl whiskey
2 tsk farinsocker
4,5 cl hett vatten
1 citronskiva
6 st kryddnejlikor
 
Häll whiskyn i en kastrull och värm försiktigt medan du rör ner farinsockret. Det skall inte kokas, utan bara bli varmt. Värm vattnet i en egen kastrull, och blanda sedan samman allt i ett glas. Ta en citronskiva och tryck i kryddnejlikorna i den vita delen av skalet och lägg sedan i glaset. (Man kan byta ut nejlikorna mot en kanelstång om man tycker det är godare.) Och, vips, så är det klart!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback