DIY - Lapptäcke

 
 
Jag fick frågan härom veckan hur det kommer sig att jag aldrig har sytt ett lapptäcke. Personen som undrade verkade tycka att det var precis en sån sak som jag borde ha hemma, handgjort såklart. Och hen hade helt rätt! Jag räds uppgiften, kan man helt enkelt säga. Så efter att ha frågat runt bland släkt och på internet, så har jag nu knåpat ihop en guide, så att vi allihopa kan sluta ängslas, och istället sy oss ett fantastiskt lapptäcke att kura ihop oss i under höstkvällarna.
 
 
 

 
 
 
Du behöver:
- Symaskin
- Nålar
- Tyg
- Tråd
- Polyestervadd
- Sax
- Linjal
- Kartong
- Märkpenna
- Tålamod
 
 
 
Steg 1:
Lista ut hur stort du vill att ditt lapptäcke skall vara. Vill du ha en mindre filt att lägga över soffkanten, eller kanske ett helt överkast till den dubbelsäng? Här finns inga som helst begränsningar. 
 
 
 

 
 
 
Steg 2: 
Hur stora lappar vill du ha? Självklart är regeln: Ju större lappar desto enklare lapptäcke, och mindre pyssel och knåp. Men inte heller här finns några regler, och en behöver inte heller ha samma storlek på alla heller för den delen. Såklart!
 
Men om vi ponerar att du vill göra lapparna i samma storlek, säg.... 20x20 centimeter. Då kan det vara bra att klippa ut en bit kartong i exakt den storleken, för att slippa mäta alla bitar. Sen är det bara att börja klippa ut.
 
Steg 3:
Lägg sedan ut bitarna, så att du ser vilket mönster det är du vill ha, vilka bitar som passar ihop, kanske vill du skapa ett specifikt mönster på täcket?
 
Steg 4:
Lägg sedan ihop bitarna, räta mot räta, och nåla noggrannt ihop kant i kant. Sy sedan ihop med enkel raksöm. 
 
 
 
Enklast är att sy klart täcket rad för rad (bred eller långsida spelar ingen roll) och sedan sy ihop raderna, som bilden visar.
 
 
 
 
Steg 5:
Antingen så kan du använda dig av vadd + bakstycke, eller om detta känns för krångligt så ha bara ett tjockare tyg som bakstycke.
 
 
 
Om du använder dig av vadd, så klipp vadden och bakstycket i samma storlek som täcket och sy ihop med dubbel raksöm. Lägg sedan ihop täcket med avigsidan mot baksidan och sy ihop på samma sätt. Men! Låt ena kortsidan vara osydd. Vräng sedan filten och sy ihop den siste änden.
 
Om du bara har bakstycke så lägg avig mot avig, sy ihop, vräng och sy sedan ihop den siste kortänden! 
 
 
 
 
 
Sen är täcket klart!
Förstår ni att jag har oroat mig i onödan?
Med lite tålamod och pillande så skall det nog bli ett lapptäcke skall ni se.
Vänta bara!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback