Retrorecept - Shepherd's Pie

 
 
 
I Retrorecept så låter vi mat, dryck och bakverk ta oss tillbaka i tiden. Vi plockar fram tidlösa klassiker, återuppväcker slumrande anrättningar, och tar oss an filmiska specialiteter.
 
 
 
 
Godmorgon fina ni!
Idag är det mörkt, kallt och luktar snö i Göteborg, så jag sitter på kontoret i min tjockaste stickade tröja och försöker att bli varm efter min morgonpromenad. Hungrig som jag alltid är om morgnarna så drömmer jag mig lätt bort till den förestående lunchen, eller kanske till och med kvällens middag. Och vad passar bättre en ruskig höstdag som idag, än en klassiskt mustig Shepherds Pie? Så jag tänkte, att vi lagar en sån direkt. Åtminstone i tanken....
 
 
 
 
Köttfärssås:
600 gram lammfärs (eller annan köttfärs om man inte tycker om lamm!)
125 gram sidfläsk eller bacon
1 gul lök
1 stor morot
3 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
2 dl buljong
1 msk worcestershiresås
Lite kalvfond om man tycker om det Det gör jag!
Salt och peppar
 
Mos:
1 kg potatis
1 dl rapslja
2 st äggulor
Malen muskotnöt
Salt och peppar
 
1. Skala och koka potatisen, häll av vattnet och pressa i potatispress eller med gaffel. Tillsätt rapsolja, äggulor, salt, peppar och en gnutta muskotnöt. Vispa moset väl. Sätt ugnen på 225 grader.
Om man hellre vill ha smör, så är det bara att byta ut oljan.

2. Skala lök och morot och finhacka dem. 

3. Stek färsen och bacon i en gryta eller rejäl stekpanna, tillsätt grönsaker efter en stund, senare tomatpuré och sist vetemjöl. Slå på buljong och worcestershiresås. Salta, peppra och låt vätskan sakta koka några minuter. Köttfärssåsen ska vara ganska torr så se upp så grytan inte bränns vid.

4. Lägg färsen i en ugnsform och bred eller spritsa moset över. Grädda i ugn ca 25 minuter eller tills potatismoset har fin färg. Servera med sallad, bröd, grönsaker.... Ja, det du tycker är godast helt enkelt.


 
 
 
Jag brukar tycka om att använda mig av en muffinsplåt, eller små formar till mina pajer. Och jag klär gärna formarna med pajdeg, för att få små mini-pajer istället för en stor plåt. Men det finns egentligen ingenting som hindrar dig här, förutom din fantasi! Man kan spritsa på potatismoset, täcka med ost, fylla med fler typer av grönsaker, täcka hela pajen med pajdeg.... Ja ni förstår!  Nu tänker jag i alla fall gosa in mig i min tröja ännu mer och drömma mig bort till god middagsmat och en fin film i soffan.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback