Retrorecept - Lemon Meringue pie



I Retrorecept så låter vi mat, dryck och bakverk ta oss tillbaka i tiden.
Vi plockar fram tidlösa klassiker, återuppväcker slumrande anrättningar, och tar oss an filmiska specialiteter.
 
 
 
 
 
Vissa morgnar när jag vaknar, så kan jag riktigt känna hur min kropp är kräver onyttigheter. Att jag sätter i mig kakor och glass på morgonkvisten, har väl hänt, men i de flesta fallen så får jag med en kraftansträngning stå emot suget. Men! En flicka får drömma, inte sant? Så idag drömmer vi om en hederligt söt och krämig Lemon Meringue Pie...
 
 
 
 
 
 
 
Deg:
  • 3 dl vetemjöl
  • 100 g smör eller margarin
  • 3 msk vatten
Fyllning:
  • 1 1/2 dl socker
  • 150 g smör eller margarin
  • Rivet skal och pressad saft av 2 citroner (2 citroner ger nästan 1 dl saft)
  • 2 ägg
  • 2 äggulor
Maräng:
  • 3 äggvitor
  • 4 msk socker
 
 
 
Sätt igång!
  • Lägg mjöl och smör, skuret i mindre bitar, i en matberedare eller bunke. Hacka ihop det lätt.
  • Tillsätt vattnet och arbeta ihop degen snabbt. Platta ut den något och svep in den i plastfolie. Låt den vila kallt ca 1 timme.
  • Sätt ugnen på 200°C.
  • Kavla ut degen till en platta och klä botten och kanter på en pajform, ca 25 cm i diameter (för 6 port). Picka botten och vik aluminiumfolie över kanten. Ställ formen svalt 10 min. Grädda pajskalet i ca 15 min. Ta bort folieremsan efter 10 min. Ta ut pajskalet och låt det svalna.
  • Blanda under tiden alla ingredienser till fyllningen i en kastrull. Låt den sakta sjuda upp under vispning tills krämen är tjock och luftig. Kyl den snabbt under vispning (sätt kastrullen i ett kallt vattenbad i diskhon) och häll den kall i pajskalet.
  • Öka ugnsvärmen till 250°C
  • Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret i omgångar under vispningen.
  • Bred marängmassan "toppigt" över pajen och grädda i mitten utav ugnen i 2-3 min eller tills marängen fått lite brun, vacker skiftning. Servera pajen ljummen eller kall.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback