Intervju med Louise Lemming från Vintageprylar

 
 
Ännu en gång har vi fått glädjen att intervjua en av bloggvärldens underbara donnor.
Den här gången har vi turen att få prata lite närmare med Louise Lemmings
som driver den fina bloggen Vintageprylar.
 
 
 
 
 
 
 
 
Hej Louise, först vill jag bara säga att din blogg verkligen är hur härlig som helst!
- Åhå, men tack ska du ha. Det var fint sagt!
 
 



Hur ser ditt liv ut just nu, vad pysslar du med?
- Jag är mitt uppe i ett fantastiskt bokprojekt tillsammans med Emma Sundh (blog.leila.se/emmasvintage/) och Linda Hansson (volang.elleinterior.se). Hur roligt som helst! Det är lite av en dröm som gått i uppfyllelse att få skriva en bok, och ännu bättre är ju att få skriva en om vintage. Vad exakt den handlar om tänker jag inte avslöja riktigt ännu. Utkommer i mars 2013 på Norstedts förlag.
 
 
 
 

Om du kortfattat skulle beskriva hur du tog dig dit du är nu, vilka vägar har du vandrat?
- Jag är utbildad konstvetare samt inom media och kommunikation. Jag har jobbat på tapet- och inredningsbutik, på lite olika museer och på PR-byrå. I och med bokkontraktet, valde jag att följa mitt hjärta och ser nu mest bara möjligheter. Jag hoppas kunna fortsätta jobba med vintage, inredning, styling och att skriva. Jag har massor med spännande projekt på G som jag hoppas kunna börja jobba med väldigt snart!

Hur kommer det sig att du började använda bloggandet som ett sätt att uttrycka dig på?
- Jag startade bloggen för att få uttrycka mig genom skrivandet och för att dela med mig av mina inredningstips, eftersom att det är bland det roligaste jag vet. Under perioder har bloggen legat i dvala på grund av tidsbrist och väldigt mycket jobb på annat håll, men nu när jag har både mer tid och energi, tänker jag definitivt fokusera på bloggen. Inte nog med det, är det så himla trevligt med positiv respons från fina människor med egna bloggar som delar mitt intresse för vintage.
 
 
 



Hur kommer det sig att du blev intresserad av Vintage?
- Jag har sedan jag fick disponera mitt eget barnbidrag i tidiga tonåren handlat Secondhand. Det började på UFF och Myrorna i Norrköping där jag bodde på den tiden. Då handlade det kanske inte så mycket om vintage i den bemärkelsen, men intresset tog nog fart där och då. Med tiden har det renodlats och kokats ner till att handla om kläder och accessoarer från 30-tal till tidigt 60-tal och möbler och saker från framförallt 20- och 30-talet.

Vad är det gamla saker lockar fram för känsla, hos dig?
- Det finns en helt annan kvalitet i gamla saker och kläder. Det är så påtagligt att någon har lagt ner tid och möda på varje specifikt plagg och pinal. Det hantverket värdesätter jag otroligt högt. Och självklart är jag precis som så många andra nyfiken på historien kring gamla plagg och ting. En bonus i sammanhanget är också att det är så mycket enklare att prägla en egen stil med gamla grejer, eftersom att det helt enkelt inte finns flera tusen av samma sort.

Om du var ett vintageplagg, vad hade du varit för något, och vad hade du haft för historia?
- Hjälp vad svårt! Min spontana tanke vore att säga en vippig femtiotalsbakelse i pastell. Men vid närmare eftertanke skulle jag nog vara ett femtiotalsfodral i ett lyxigt material och en intensiv färg, kanske smaragdgrön eller djupt blodröd. Jag skulle bäras av en kurvig kvinna á la Joan och matchas med höga klackar, strumpbyxor med söm och en självsäker hållning.

Beskriv en av dina bästa köpupplevelser?
- Det var när vi fann postskåpet som numer står i vår hall efter mycket möda och stort besvär. Här skriver jag om det.
 





Har du någon stilikon, och i så fall vem kan det vara?
- Ganska förutsägbart men jag säger Marilyn Monroe. Och min mormor för att hon alltid haft en förmåga att klä sig urtjusigt och samtidigt nyskapande med väldigt små medel.

Du och din kärlek har just köpt ett torp ser jag, otroligt spännande! Berätta lite om det?
- Spännande, underbart och skräckinjagande på samma gång, haha! Det är verkligen en liten torpdröm med betoning på liten. Men som med de flesta hus som har över hundra år på nacken är det mycket som behövs göras. Kanske liiite mer än vi tänkt från början. Men vi ser det som en utmaning att få lära oss konsten om byggnadsvård, vilket ändå inte är fy skam. Näst på tur står projekt få igång eldstäderna, sedan att få ordning på timret, måla väggar, dörr och fönster utvändigt, bygga en beboelig vind, eventuellt byta golv, måla golv, tapetsera och så vidare. Never ending story med andra ord. Men det fina i den kråksången är att ni lär få se mer från torpet i bloggen, det vill jag lova!

Vilket är ditt absolut bästa årtionde, kläd och prylmässigt?
- Här är jag lite kluven. Egentligen 20-tal inredningsmässigt och 50-tal klädmässigt. Jag älskar egentligen elegansen i 20- och 30-talsplagg, men upplever mig själv som lite för kort och kurvig för att passa dessa raka siluetter. Då passar en femtiotalsklänning som riktigt markerar midjan min figur bättre!
 

 



Finns det någonting du alltid ångrat att du inte köpte?
- Ja mycket! Framförallt kläder som jag hittat när jag varit utomlands och liksom inte slagit till. Jag lider ofta av beslutsångest – köpa eller inte köpa? När man väl sitter på planet hem går man igenom alla de där fantastiska klänningarna i huvudet och vill bara skrika ”Vänd planet!” för att sedan springa tillbaks till den aktuella butiken/marknaden/loppisen och roffa åt sig dem. Det är ju verkligen något man måste lära sig med vintage: Springer man på den där klänningen som sitter som en smäck är det bara att köra, för den kommer med allra största sannolikhet aldrig mer att komma i din väg. Låt istället bli att köpa några av de där plaggen som sitter halvbra och satsa lite mer pengar på de du vet är som gjorda för just dig.

Har du någonsin blivit lurad i ett köpsammanhang och betalat alldeles för mycket?
- Säkert, men det är sånt där men helst vill slippa tänka på :)

Har du någonsin betalat alldeles för lite för något som du visste var värt mycket mer?
- O ja! Är det inte det den stora jakten på det perfekta loppisfyndet handlar om?  Det är sannerligen svårare idag när loppisarna blivit alltmer prismedvetna och kan googla värdet på det mesta. Men härom månaden köpte vi tillexempel två stycken felfria emmafåtöljer för 150 kronor stycket. Hade garanterat gått för mer vilken annanstans. Ett annat fynd är Pialampan i sovrumstaket. Vi betalade 500 kronor och en ny kostar drygt tio gånger pengarna..
 





Och till sist, vilket är ditt favoritställe, för att finna riktigt fina gamla saker?
- Jag har inget direkt favoritställe utan har fyndglasögonen på mig för jämnan. Fyndar lika gärna på nätouktioner som på vägloppisar. Ett favoritställe är dock Old Touch i Stockholm, helt enkelt för att det är så in i bomben vackert där inne. Dessutom humana priser på det mesta. Väl värt ett besök om man bor i eller har vägarna förbi Hufvudstaden!
 
 




Med detta säger vi adjö för denna gång till den utmärkta fröken Lemmings
och önskar henne all lycka med allt hon tar sig för!




Kommentarer
Postat av: *** Johanna ***

Älskar intervjuserien! Så kul att få titta in i deras hemliga liv lite.... :D

2012-10-11 @ 11:23:56
URL: http://chasingvintage.blogg.se/
Postat av: Karmen

Så fin kjol!!!

2012-10-11 @ 11:24:16
Postat av: Katrin

Rolig intervju!

2012-11-02 @ 18:18:41
URL: http://www.fiskedrag.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback