Lemon Lime and Bitters

 
När jag spenderade tid i Sydney i början av 2012, så stötte jag på massor av saker som var fantastiska. Egg's Benedict som inte var av denna värld, långa vita sandstränder, regnoväder som gjorde så vattnet gick upp till anklarna på bara några minuter, varm varm sol och massor av än mer fantastiska ting.
 
Men ingenting mätte sig mot en specifik sak. Nämligen: Lemon Lime Bitters.
En drink som när jag drack den första gången, fick mig att utbrista i meningen: Det måste vara såhär min själ smakar! 
 
 
 
Lemon Lime Bitters dracks flitigt i Australien, både som drink på krogen, men också som läsk. Förr så var det tydligen en officiell golfdrink under tidigt 1900-tal. Jag kan tänka mig hur bra den passar efter det 18e hålet, på en solvarm golfbana.... Läskedrycken går sorgligt nog inte att få tag på i Sverige, (då hade den fyllt mitt kylskåp till bredden, för evig tid!) men drinken kan man faktiskt svänga ihop, både alkoholbaserad och alkoholfri såklart! Så, jag tänkte självkalrt delge er detta magiska recept.
 
 
 
 
Lemon Lime and Bitter
 
- 5 droppar Angostura.
- 15 ml limejuice (Exempelvis Rose's Lime)
- Sprite, eller 7 up
- Is
 
Droppa 5 droppar Angostura Bitter på insidan av ett högt glas, och fyll sedan glaset till hälften med is. Snurra sedan glaset så att insidan av det är täckt av Angosturan. Fyll upp med Sprite/7up och eventuell alkohol (brukar använda mig av vodka, med så lite smak som möjligt) Häll i 15 ml Rose's Lime och rör runt. Garnera med en citron/limeklyfta!
 
 
 
 
 
 
*Hoppa bara över vodkan om du vill ha en alkoholfri drin - trots att Angosturan innehåller alkohol så anses det vara lite nog i de 5 dropparna för att drycken fortfarande skall klassas som alkoholfri!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback