Kakbak

 
 
I lördags hade min mor som sagt en dödsmysig höstfest med alla sina vänner, och jag fick i uppdrag att ta med mig min godaste citronpaj som efterätt. Min godaste citronpaj är en söt, syrlig, fluffig, krämig hemskt onyttig liten sak som jag bakar i tid och otid, så jag tänkte passa på att dela med mig av receptet.
 
Deg:
3 dl vetemjöl
2 msk socker
1 msk vaniljsocker
150 g rumstempererat smör (margarin går också för sig, men blir inte ens i närheten av lika gott!)
1-2 msk vatten
 

 
 
Blanda mjöl, socker och vaniljsocker i en bunk. Tärna smöret, blanda i det i torrvarorna med nypande rörelser till allt är finfördelat. Skvätt försiktigt i vattnet lite i taget, blanda om och degen är klar! (Den skall inte vara kladdig!) Vira in i plastfolie och låt vila i kylen i minst 30 minuter. (Förhindrar att den senare krymper i ugnen.) Ta sedan fram en pajform, 24 cm i diamater ungefär., kläm ut degen (ganska tunt) och täck kanterna med folie. In i ugnen på 200 grader i 15 minuter.
 
Och under tiden kan du slänga ihop fyllningen...

2,5 dl vispgrädde (här fungerar det inte med lätt-alternativ)
Tre små ägg
Saft från minst två citroner
Rivet skal från de två citronerna 
1 dl socker
 

 
 
 
Blanda samman allt. Ha i mer citron om du önskar, eller mer socker. Man kan även ha i kardemumma, choklad, ja lite vad som helst som smaksättning helt enkelt. Ta sedan ut pajskalet som nu är mycket svagt gylengult och häll försiktigt ner fyllningen. Släng tillbaka in i ugnen och låt grädda i 15 minuter till. Då bör pajen ha satt sig, men det kan variera lite från ugn till ugn så ner med en provsticka som inte skall bli kladdig.
 





 
Ta ut ur ugnen och låt svalna till, rumstemperatur. Servera gärna med grädde, eller frukt/bär. Jag valde blåbär den här gången och det blev alldeles superfint! Ät massor, och lägg inte ner gaffeln inte förrän hela härligheten är slut.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback